دانستنی های قهوه, سبک زندگی

حقیقت هایی در مورد کافئین: چگونه قهوه واقعاً بر بدن ما تأثیر می گذارد؟

lazy

هر روز، در سراسر جهان، 2 میلیارد فنجان قهوه مصرف می شود. اما واقعاً پس از قورت دادن اولین جرعه چه اتفاقی می افتد؟
آبمیوه طلایی مایع که زمانی عرفای صوفی به عنوان کمکی برای تمرکز ذهن در مراسم مذهبی استفاده می کردند، اکنون یکی از رایج ترین نوشیدنی های روی کره زمین است و ما روزانه حدود 2 میلیارد فنجان از آن می نوشیم.

قهوه یکی از با ارزش ترین و لذت بخش ترین نوشیدنی ها است که ممکن است شما را بیخواب کرده و یا به عملکرد ورزشی شما کمک کند.

e3fefe5e5c18720f1eb1d3e5f7b1a17a

 چقدر می توانید با خیال راحت در روز قهوه بنوشید؟

با توجه به اینکه یک فنجان قهوه آمریکایی معمولی حاوی بیش از 100 ماده فعال بیولوژیکی غیر از کافئین است، وقتی دو یا سه بار در روز مصرف می کنید یا وقتی صبح ها یک اسپرسو دوتایی می خورید در داخل بدن شما چه می گذرد؟
بر اساس یک مطالعه در سال 2019 روی 80 جوان 18 تا 22 ساله، تنها استشمام عطر قهوه می تواند حافظه را بهبود بخشیده و هوشیاری را تحریک کند.

به همین دلیل است که اثرات آن واقعاً در مدتی پس از شروع نوشیدن شروع می شود. در حالی که یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که اثرات یک فنجان قهوه می تواند تنها 10 دقیقه پس از مصرف اتفاق بیفتد و حداکثر غلظت کافئین در خون پس از 45 دقیقه رخ می دهد.

fb1abd544695ba287a2837701256a875

قهوه چگونه شما را بیدار نگه می دارد؟

کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. شما را هوشیارتر و متمرکزتر می کند، اما به طور بالقوه تحریک پذیرتر و مضطرب تر می شوید. همه اینها به گیرنده های آدنوزین بدن شما مربوط می شود که به تنظیم ضربان قلب، جریان خون و چرخه خواب و بیداری کمک می کند. وقتی آدنوزین – یک ترکیب آلی که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد – به این گیرنده‌ها متصل می‌شود، واکنش‌های فیزیولوژیکی را تحریک می‌کند که منجر به کاهش فعالیت سلولی می‌شود و اغلب باعث خواب آلودگی می‌شود. کافئین می تواند سلول های عصبی شما را فریب دهد و در عوض به آنها متصل شود و از انجام کار آدنوزین جلوگیری کند. این امر باعث افزایش هوشیاری می‌شود، در حالی که به انتقال‌ دهنده‌های عصبی محرک مغز (مانند دوپامین) اجازه می‌دهد تا کار کنند. این باعث می شود که برای بسیاری از افراد یک تقویت کننده خلق و خو باشد، اما همچنین می تواند منجر به اضطراب پس از دوزهای بالا شود. در حالی که بدن شما پس از مدتی خود را با اثرات کافئین سازگار می کند، افراد مختلف می توانند پاسخ های بسیار متفاوتی به مقدار مشابهی از آن داشته باشند.
بیشتر این فواید از کافئین ناشی می شود، به همین دلیل قهوه همیشه بهترین گزینه نیست. یک کاپوچینوی متوسط در کاستا حاوی 325 میلی گرم کافئین است، در حالی که معادل استارباکس فقط 66 میلی گرم کافئین دارد.
برای مثال، دانه‌های روبوستا استاندارد کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های عربیکا دارند. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد. بو دادن در واقع کافئین را تجزیه می کند، بنابراین به طور کلی دانه های تیره تر محتوای کافئین کمتری دارند.

9089299e08a40d8bdb67f7cc52c05951 1

چه زمانی باید نوشیدن قهوه را قطع کرد؟

این موضوع به شدت مورد مناقشه است. نیمه عمر کافئین حدود 6 ساعت است، به این معنی که اگر آخرین اسپرسوی خود را در ساعت 4 بعد از ظهر میل کنید، نیمی از کافئین هنوز در بدن شما در ساعت 10 شب وجود دارد و این برای شب مناسب نیست.
بررسی کنید که چه زمانی به کمی آرامش نیاز دارید، در این صورت می توانید از کافئین به صورت استراتژیک استفاده کنید تا به شما برای آرامش کمک کند.

آیا کافئین برای شما خوب هست؟

این همان جایی است که سایر ترکیبات فعال بیولوژیکی وارد می شوند و علم کمتر روشن می شود. چندین نفر معتقدند که مصرف بیش از حد قهوه ممکن است با افزایش خطر سرطان یا مشکلات قلبی مرتبط باشد، در حالی که برخی دیگر می گویند چند فنجان در روز خوب است. مصرف قهوه به طور کلی در سطوح معمول مصرف بی‌خطر به نظر می‌رسد. قهوه با کاهش احتمالی خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان، در کنار بیماری های قلبی عروقی، بیماری پارکینسون و دیابت نوع 2 مرتبط است.

4f010339e6a456e3a779eaaec05b9545

فواید طولانی مدت قهوه چیست؟

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه اثرات افزایش دهنده خلق و خوی آن می تواند در دراز مدت مفید باشد. در یک متا آنالیز مطالعات مشاهده‌ای در سال 2016، مشخص شد که مصرف کافئین خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد، این نشان می‌دهد که چیزی در قهوه وجود دارد که می‌تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد. یک تئوری این است که این آنتی اکسیدان ها هستند، زیرا به طور کلی با کاهش استرس مرتبط هستند. قهوه همچنین می تواند به چربی سوزی کمک کند، اما در همراهی با ورزش موثرتر خواهد بود. نلسون می گوید: «برای خلاص شدن از شر چربی، باید آن را از سلول جدا کنید و سپس بسوزانید. کافئین باعث افزایش لیپولیز یا قسمت شکستن آن می شود. بنابراین، خوردن یک فنجان قبل از تمرین صبحگاهی چیزی بیش از تقویت انرژی شما را انجام می دهد. بدیهی است که اگر نصف پیمانه شیر و دو قند را در لاته خود بنوشید، میزان کالری را افزایش می دهد. اما استفاده با کمی دارچین چربی سوزی آن را افزایش می دهد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که اگر آن را با دوز بسیار بالا مصرف کنید ممکن است به متابولیسم گلوکز کمک کند.

30057560e3fa83c4ee8e2da92d52a2b9

با توجه به اطلاعاتی که در مورد کافئین و خواص قهوه به آن اشاره شد، شما می توانید در منزل نیز یک قهوه عالی و لذت بخش تهیه نموده و میل نمایید.
فروشگاه کافی کالا با ارائه انواع دانه ها و کپسول های قهوه در خدمت شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *