دانستنی های قهوه

انواع قهوه و تفاوت بین آنها

lazy

قهوه با اولین کشت خود در اواسط قرن پانزدهم، بال های خود را در گوشه و کنار جهان گسترش داده و کم کم در دل همه جا افتاده است. بسیاری از ما برای شروع روز خود به آن «قهوه صبحگاهی» نیاز داریم.

طبق آمار Statista، 166.63 میلیون کیسه 60 کیلوگرمی قهوه در سال 2023-2022 در سراسر جهان مصرف شده است. این نوشیدنی به عنوان یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان قرار می گیرد.

با این حال، آیا تا به حال فکر کرده اید که نوشیدنی مورد علاقه شما چیست؟ انواع دیگر قهوه چه می تواند باشد؟ آن ماده خاصی که آن را در اولویت اول شما قرار می دهد چیست؟

pexels aphiwat chuangchoem 437716

قهوه و منشا آن

منشا قهوه اغلب مورد بحث است. با این حال، گفته می شود که ریشه آن در آسیای خاورمیانه، به ویژه اتیوپی (در اواسط قرن 15) است. طبق یک افسانه رایج، صاحب یک گله بز به نام کالدی متوجه شد که جویدن یک توت خاص، بزهایش را پر از انرژی می کند و آنها را در شب بیدار نگه می دارد. بنابراین، این نوشیدنی از سرزمین اتیوپی بود که به بهترین نوشیدنی جهان تبدیل شد.

علاوه بر این، در طول قرون 16 تا 17 به کشورهای اروپایی معرفی شد. اگرچه، تا پایان قرن هفدهم، این نوشیدنی به دلیل نگرانی‌های مذهبی، سیاسی و پزشکی با رد و تایید مواجه بود. بدین ترتیب سرزمین آفریقایی-عربی تنها تولیدکننده و صادرکننده این نوشیدنی تازه معرفی شده شد.

در قرن بیستم، با شروع استعمار، ورود قهوه به کشورهای جهان سوم، تولید آن را مانند آتش سوزی گسترده کرد. شبه قاره هند با برزیل، جاوه و کشورهای آفریقایی شروع به خدمت به مستعمرات بریتانیا کرد.

در نهایت، با ظهور قهوه خانه ها در سراسر جهان، تبدیل به یک نیاز روزمره برای مردم عادی و نخبگان شد. بر اساس گزارش GlobeNewswire، ارزش بازار قهوه در سراسر جهان 101.51 میلیارد پوند است. تخمین زده می شود که تا سال 2027 به 157.55 میلیارد پوند برسد.

pexels caio 69976 939x624 1

 

انواع دانه های قهوه

همه ما عاشق نوشیدن قهوه هستیم. ما به یک کافی شاپ می رویم و هر بار طعم مورد علاقه خود را سفارش می دهیم. اما سوال اینجاست که چرا اگر روی یک گیاه پرورش داده شود طعم آن متفاوت است؟

خوب، برای حل این معما، نگاهی گذرا به انواع دانه های قهوه بیندازید:

عربیکا

عربیکا محبوب ترین و پرمصرف ترین دانه قهوه است و طعم پیچیده ای دارد. از شکلات گلی و شیرین تا شکلات تلخ که آن را مورد علاقه اکثر مصرف کنندگان قرار می دهد. عربیکا معمولا برای قهوه سیاه استفاده می شود و طعم شیرین تری دارد. اگرچه این یک دانه قهوه معروف است، اما به اندازه روبوستا کافئین ندارد.
عربیکا در مناطق مرتفع و معمولاً با سرعت کم رشد می کند.

روبوستا

روبوستا که به عنوان “رانده شده” نیز شناخته می شود، کاملاً با عربیکا متفاوت است.
در مقایسه با عربیکا، روبوستا طعمی تلخ با طبیعت اسیدی و دانه ای دارد. برای نوشیدنی های اسپرسو و مخلوط های قهوه فوری مناسب است. روبوستا گزینه ارزان تری برای علاقه مندان به قهوه با محتوای کافئین بالا است.
روبوستا در مناطق کم ارتفاع و با سرعت دو برابر سریعتر از عربیکا رشد می کند.

 

pexels quang nguyen vinh 2159065

مشتریان در حالی که در صف کافی شاپ ایستاده اند، اغلب برای انتخاب طعم مناسب با مشکل مواجه می شوند و در نهایت همان طعم های قدیمی را که به نوشیدن آن عادت داشتند سفارش می دهند. اما لازم نیست از کشف طعم های جدید قهوه خودداری کنید. ما به شما در این انتخاب کمک میکنیم و انواع مختلف قهوه و ویژگی های آن ها را معرفی می کنیم که شما را عاشق این نوشیدنی می کند.

اسپرسو

اسپرِسو گونه‌ای قهوه غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در تورین ایتالیا ابداع شده‌است. اسپرسو با عبوردادن آب نزدیک به نقطۀ جوش، با فشار بسیار از میان پودر قهوه تهیه می‌شود. اسپرسو یک قهوه دارای غلظت بالاتری از مواد محلول و معلق جامد است. اسپرسو بیشتر به‌وسیله دستگاه اسپرسوساز عصاره‌گیری می‌شود.اسپرسو را لوییجی بتزرا، صاحب یک شرکت تولیدی در سال ۱۹۰۳ اختراع کرد. ایده او وارد کردن فشار به فرایند دم‌کردن قهوه بود که زمان لازم برای دم‌کشیدن قهوه را کاهش می‌داد. او نام دستگاه جدیدش را ”دستگاه قهوه اسپرسو” گذاشت. اسپرسو در ایتالیایی به معنای سریع است. اسپرسو پایه برخی از نوشیدنی‌ها مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو است. میزان کافئین موجود در اسپرسو در واحد حجم از سایر نوشیدنی‌ها بیشتر است و به این دلیل هم هست که بیشتر در مقیاس‌های کوچک سرو می‌شود.

کاپوچینو

حتی اگر کسی طرفدار قهوه نباشد، همه باید از این نوشیدنی معروف آگاه باشند. کاپوچینو یک نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو است که از یک نوشیدنی اتریشی به نام Kapuziner به دست می آید. از آن به عنوان “قهوه صبحگاهی ایده آل” یاد می شود که با فوم شیر بخارپز یا میکرو فوم تهیه می شود.

روش های مختلفی برای تهیه کاپوچینو وجود دارد. با این حال، به طور کلی، با ریختن مقادیر مساوی شیر بخار پز و کف در یک سوم اسپرسو تهیه می شود. بنابراین، شدت آن از بسیاری از همتایان خود بیشتر است.

لاته

لاته ریشه خود را از سرزمین ایتالیا گرفته است. کلمه لاته در ایتالیا به معنای “قهوه شیر” است. این نوع قهوه نسخه بسیار خامه‌ای است که گفته می‌شود برای گردشگران آمریکایی در ایتالیا که فکر می‌کردند کاپوچینو برای کام آنها خیلی قوی است، سرو می شد. لاته با اسپرسو و مقدار زیادی شیر بخارپز درست می شود. همچنین در اکثر نقاط جهان به عنوان لاته سرد سرو می شود.

موکا

برخی معتقدند که موکا نوعی عربیکا است که در یمن می روید. از سوی دیگر، این نوشیدنی توسط یک قهوه خانه ایتالیایی به نام کافه ال بیسرین محبوبیت پیدا کرده است. دانه قهوه موکا به دلیل داشتن رنگ سبز و زرد در مقایسه با سایر دانه های قهوه ای رنگ معروف است. این یک نوشیدنی گرم با طعم شکلات است که با لایه‌هایی از اسپرسو، شیر و شکلات درست می‌شود.

photo 1536232059214 d1da6aae256e

امریکانو

Americano یک نوشیدنی قوی اسپرسوی ایتالیایی است. تاریخچه آن به جنگ جهانی دوم باز می گردد که سربازان آمریکایی در ایتالیا مستقر بودند. آنها چیزی شبیه قهوه سیاهی که قبلا می نوشیدند می خواستند. این اقتباس به حدی مورد استقبال قرار گرفت که نام آن را “Americano” گذاشت. این نوع قهوه حاوی یک شات اسپرسو است که در آب داغ رقیق شده است. همچنین قدرت مشابهی می دهد، اما طعمی متفاوت از دم کرده های سنتی دارد.

قهوه ایرلندی

قهوه ایرلندی برای یک شب زمستانی مناسب است. این نوشیدنی برای اولین بار در سال 1943 توسط جو شریدان، سرآشپز فرودگاهی در یک شب سرد زمستانی برای آرامش مسافران تهیه شد. اگرچه قهوه ایرلندی یک نوشیدنی است، اما به عنوان یک کوکتل حاوی: قهوه، ویسکی، شکر و خامه تهیه می شود. به یاد داشته باشید، هنگام تهیه کوکتل، فقط قهوه را گرم کنید و مواد دیگر را داخل آن بریزید.

سیاه بلند

قهوه سیاه بلند نیز یک نوشیدنی ساده برای تهیه است. شما فقط به دو ماده نیاز دارید: اسپرسو و آب. یک شات اسپرسو به یک فنجان آب داغ اضافه می شود تا یک قهوه سیاه و طولانی تهیه شود. برخلاف امریکانو که در آن آب داغ را در یک شات اسپرسو می ریزید. این تفاوت ساده در تهیه، طعم و همچنین شدت کافئین در نوشیدنی را تغییر می دهد. در نتیجه، سیاه بلند یک نسخه خامه‌تر و کمتر رقیق‌شده از Americano است.

دوپیو

Doppio در ایتالیایی به معنای “دو” است. یک دوپیو معمولاً شامل دو شات اسپرسو است اما مردم اغلب آن را با سرو حتی سه اسپرسو اشتباه می گیرند. معمولاً تهیه دوپیو شامل هیچ طعم، خامه، شکر یا حتی شیر نیست و با مقدار مساوی آب و اسپرسو درست می شود.

Two hands holding a flat white

سفید تخت

بحث های داغ بین استرالیا و نیوزیلند برای به خطر انداختن ادعاهای Flat White آن را به نوشیدنی معروف در دنیای غرب تبدیل کرده است. علیرغم منشأ مورد مناقشه آن، سفید تخت به طور مشابه در سراسر جهان سرو می شود. این نوشیدنی به لاته نیز مربوط می شود زیرا یک نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو است که با شیر بخارپز و یک لایه فوم نازک ساخته می شود. با این حال، مقدار اسپرسو بسیار بیشتری نسبت به شیر دارد.

ماکیاتو

ماکیاتو در اصل یک نوشیدنی مبتنی بر اسپرسو است که در زبان ایتالیایی به معنای لکه دار است. این نوع قهوه شبیه هر دو نوع کاپوچینو و دوپیو است. با این حال، تفاوت در مقدار کمی کف شیر در بالای آن است که شدت آن را ملایم می کند. به غیر از ماکیاتو مبتنی بر اسپرسو، این نوشیدنی نسخه های دیگری نیز دارد. یک لاته ماکیاتو وجود دارد که کاملاً برعکس اسپرسو است. در اینجا یک شات اسپرسو با شیر بخارپز آغشته می شود.

ریسترتو

Ristretto یک کلمه ایتالیایی به معنای محدود است. این اساسا یک شات اسپرسو است، با این حال، با تفاوت ظریف در طعم با شات های استاندارد. این نوشیدنی از کمی آب گرم استفاده می کند، معمولاً 15-20 میلی لیتر. بنابراین، در مقایسه با طعم تلخ اسپرسو سنتی یا دوپیو، طعم شیرین تری دارد.

لانگو

برخلاف ریسترتو، لانگو تلخ تر و دودی تر است و به آن اسپرسو با کشش طولانی نیز می گویند، یعنی هر چه بیشتر بکشید، کافئین بیشتری در آن وجود خواهد داشت. به زبان ساده، مقدار استانداردی از اسپرسو با مقدار آب بیشتری نسبت به یک ریسترتواست. لانگو نسبت به سایر نوشیدنی‌های اسپرسو پر کافئین‌تر است. به این دلیل که آب طولانی مدت کمی کافئین بیشتری از دانه ها می گیرد. بنابراین آماده شدن آن تا یک دقیقه طول می کشد، در حالی که یک شات اسپرسو معمولاً 28 تا 30 ثانیه طول می کشد.

 nathan dumlao 6VhPY27jdps unsplash scaled 1
آفوگاتو

آفوگاتو ترکیبی بی نظیر از یک پیمانه بستنی وانیلی و اسپرسو داغ است. شما می‌توانید آفوگاتو را با هر اسپرسویی که روی آن را شکلات یا کارامل ریخته‌اید، درست کنید. شما همچنین می توانید نوشیدنی را با براونی سرو کنید و از نوشیدنی/دسر خود لذت ببرید!

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه، قهوه ای است نسبتاً رقیق. و برخلاف اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می شود، در فنجان بزرگ یا لیوان مصرف می شود. کافئین قهوه فرانسه در حالت عادی کمتر از بقیه قهوه ها است. مثلاً کافئین یک فنجان اسپرسو، سه برابر همان اندازه قهوه فرانسه است. اما چون قهوه فرانسه معمولاً در فنجان بزرگ مصرف می شود، در مجموع کافئینش از اسپرسو و بقیه قهوه ها بیشتر می شود.

قهوه ترک

قهوه ترک به دلیل میراث فرهنگی ناملموس خود شناخته شده است. اعتقاد بر این است که نمادی از دوستی و مهمان نوازی است. این نوشیدنی در یک قابلمه فلزی منحصر به فرد با دسته بلند به نام cezve تهیه می شود. نوشیدنی را می‌گذاریم تا روی ماسه داغ در ظرفی بجوشد تا زمانی که بریزد. سپس در یک فنجان استاندارد سرو می شود. قهوه ترک به طور کلی بدون فیلتر است. بنابراین، مقدار مناسبی کافئین دارد.

Types of Coffee Drinks 1200X1200

نتیجه
از طریق این لیست طولانی از انواع متمایز قهوه، ما دیدیم که آن چیزی بیش از یک نوشیدنی است. با کمی تفاوت در مقدار آب، اسپرسو، خامه و سایر مواد تشکیل دهنده، طعم، محتوای کافئین و شدت قهوه را می توان به طور کامل تغییر داد. از آنجایی که فرهنگ قهوه به هر گوشه ای از جهان می رسد، مردم نه تنها به کشف طعم ها و تکنیک های جدید علاقه مند هستند، بلکه به بررسی نحوه درست کردن قهوه نیز می پردازند و پیچ و تاب لذت بخشی را به تجربه قهوه خود اضافه می کنند.

کافه نسپرسو نیاوران با منوی متنوع از انواع قهوه آماده پذیرایی از شما علاقه مندان به قهوه می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *